Wie zijn wij

’t Kastheel is opgericht vanuit de ervaring en de gedachte dat passende zorg voor een zeer complexe doelgroep, beter tot zijn recht komt in een kleinschalige setting. De behoefte van de cliënt staat voorop en dit is vaak gericht op nabijheid, aandacht, oprechtheid en onvoorwaardelijkheid. Tegen alle cliënten hebben wij gezegd: “Je mag hier voor de rest van je leven blijven wonen.”

Geschiedenis

In 2014 zijn de gesprekken gestart om te oriënteren of de komst van een nieuwe zorgaanbieder een meerwaarde zou hebben voor de lijst met ruim 100 moeilijk plaatsbare cliënten die er op dat moment was ontstaan. In de loop van dat jaar is er een inkoopproces gestart bij het Zilveren Kruis Zorgkantoor in Zwolle. In combinatie met een samenwerking met het Zorgkantoor Midden-IJssel kon ’t Kastheel als nieuwe aanbieder toetreden tot de WLZ. In 2015 mochten wij gecontracteerde zorg leveren. De visie en opstart is verwezenlijkt door directeur – bestuurder Bas de Greef en het eerste team. Een locatie werd gevonden en de eerste medewerkers stonden te trappelen om te mogen starten. Het eerste jaar zijn we met elkaar gaan pionieren. In een periode van 6 maanden zijn onze 7 cliënten en 16 medewerkers zorgvuldig ingestroomd. Behalve een stukje beleidsmatige basis, hebben we met elkaar de cultuur en eigenheid van de organisatie vormgegeven.

In 2016 stond stabiliseren centraal. De dynamiek van 2015 werd langzaamaan rustiger. Cliënten begonnen zich thuis te voelen. De hechting kwam op gang waardoor er meer stabiliteit kwam.

In 2017 en 2018 hebben wij voornamelijk een slag gemaakt in professionalisering en ontwikkeling. De organisatie en alle betrokkenen hebben zich individueel geprofessionaliseerd. Cliënten ontwikkelden zich volop. Hierop is in 2019 de nieuwe woning op het erf gerealiseerd en zijn deze inmiddels al volledig naar tevredenheid bewoont. Vanaf dat moment wonen en werken er 14 bewoners op de Kattewaard. Zij voelen zich thuis.

In 2021 zijn de voorbereidingen gestart voor een tweede locatie, nadat deze in 2020 is aangetrokken. Na een jaar heeft het projectteam de voorbereidende fase afgerond. Op 1 maart 2022 is de eerste bewoner verhuisd naar locatie de Stapel. Inmiddels is de locatie volledig operationeel.

Visie

In 2021 hebben wij met elkaar, onze visie concreter vorm gegeven. We hebben een handboek ontwikkeld, waarin wij onze werkwijze inzichtelijk willen maken. In de loop van 2022 zal er een tweede versie uitgebracht worden.

Meer weten?

Wil je meer weten over ’t Kastheel of heb je vragen?